Tid for reparasjon?

Familielivet kan by på utfordringer iblant. Negative fortolkninger, unngåelse, uhøflighet, sårende kommentarer og dører som smeller er en del av livet for de fleste. Vi sårer og blir såret. Igjen og igjen. Det er behov for tilgivelse og reparasjon både i forholdet foreldre-barn og foreldre i mellom.

Mennesker som lever nært hverandre kan fort ta hverandre for gitt og det er mange som opplever at «filteret» vi har på når vi er ute og forholder oss til andre mennesker blir borte i det vi går over dørstokken hjemme. Det er et godt tegn at vi kan la masken falle og være oss selv hjemme, men vi må samtidig passe på at filteret ikke forsvinner helt mener jeg. Det handler om respekt. Det handler om å ta vare på hverandre og de relasjonene som betyr aller mest for oss. De vi elsker høyest er også de som kan såre oss dypest.

Mange opplever tiden med tenåringer i huset som turbulent. Jeg har snakket med mange foreldre som opplever både skuffelse, sinne og vonde følelser knyttet til ungdommene sine. Det handler ofte om situasjoner der tenåringen har brutt regler, «gått over streken», med den konsekvens av foreldre har blitt sinte og det har falt vonde ord både fra tenåringen og de voksne. Når konfliktene tar tak og virvler oss rundt i negative sirkler, mister vi evnen til å tenke klart. I mange hjem smelles det i dører, man holder seg litt borte fra hverandre i noen timer eller dager, så er det hele «glemt». Men det er jo ikke det… for under ligger følelsene og de kommer gjerne til uttrykk i neste diskusjon…

Løsningen er en tenkepause og deretter reparasjon. Det er vi voksne som har ansvaret for å legge til rette for reparasjonssamtaler.

Tid for reparasjonssamtale bør avtales rett etter en diskusjon og det bør ikke være så langt frem i tid, noen timer, eller dagen etterpå. Da har man tid til å tenke gjennom situasjonen og forberede seg. Tiden kan brukes til å «heve blikket» litt, tenke gjennom det som skjedde. Hva bar jeg med meg inn i samtalen? Hvorfor sa jeg det jeg gjorde? Utgangspunktet blir dermed et annet når man møtes igjen. Hvis man tar utgangspunkt i seg selv og starter samtalen med en unnskyldning for at man ble sint preges dialogen av det. Det kan oppstå fortrolighet og nærhet i slike samtaler. Tenk også at reparasjonssamtalen først og fremst skal brukes til å lytte. Den skal ikke brukes til nye anklagelser, men som et middel for økt forståelse og innsikt. Prøv å holde tempo i samtalen nede, slik at alle får tid til å snakke ut. Gjenta gjerne det du hørte og spør om det stemmer før du kommer med dine tanker. Det er en fin måte å sørge for et rolig tempo i samtalen samtidig som det bidrar til opplevelsen av å bli sett, forstått og respektert. Denne teknikken fungerer like godt for par som i foreldre-barn relasjonen.

Mange opplever etter noen runder med reparasjonssamtaler at tonen i hjemmet forandrer seg. Det blir færre krangler, mer raushet og kjærlighet. DET er vel noe vil alle ønsker oss for det nye året 2018!

Dette var siste blogginnlegg fra meg dette året. Vil ønske dere alle en riktig GOD jul og er 2018 fylt med gode samtaler, raushet og kjærlighet!  

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.