Hverdagslykke

Jeg har funnet et nytt ord, som jeg liker svært godt og som jeg kanskje kommer til å bruke en stund fremover. HVERDAGSLYKKE. Jeg har ikke funnet på det selv dessverre, og det finnes også en bok om det (så jeg blir ikke først ute med den heller). Jeg oppdaget ordet i en brosjyre fra Helsestasjonen for ungdom. Tusen takk for dere og alle som bidrar inn til www.psykiskhelse.no, som både gir ut en lommebrosjyre om Hverdagslykke og selger et hefte med 63 praktiske råd (hvor kanskje noen da vil komme godt med..?)

Og her kommer de 5 faktorene som viser seg å kunne gi oss mer HVERDAGSLYKKE.

KNYTT BÅND
Er det noe som er fristende når man har det vanskelig, så er det å isolere seg. Man føler seg dårlig eller nedfor, kjenner at man har lite å bidra med, og at alle rundt har det mye bedre enn en selv. Så det er best å holde seg unna fellesskapet. FEIL.
Å trenge noen gjør vi alle i blant, og det blir ikke bedre av at vi trekker oss unna de vi kunne fått hjelp og støtte fra. Du trenger ikke være midt i mengden av masse folk, men det å ha en eller to du kan prate med, finne på noe med, hjelper. PUNKTUM.

VÆR AKTIV – Jeg tror jeg nesten ikke har hatt noen samtaler uten at det å gå tur, løpe eller trene dukker opp som et forslag til hva som kan hjelpe på å få det bedre. Dette kommer som oftest fra dem selv, da de fleste har erfart at det å bevege seg i en eller annen grad – gjorde noe godt med både kropp og sinn. SÅ GJØR MER AV DET!

FORTSETT Å LÆRE – Jeg tenker her at variasjon er bra. Særlig tenkte jeg det etter 18 måneder hjemme i permisjon, uten noen annen input enn den ukentlige Libero – mailen. Og jeg tror det er lurt å fortsette å lære noe nytt i blant, dypere og grundigere andre ganger. Forskning viser at det å lese fra en bok eller fra papir gir oss en dypere kunnskap til det vi leser, enn når vi leser på pc, Ipad eller telefon. Vi husker rett og slett bedre. Dette skal visstnok være fordi vi er i berøring med arkene, og dermed vet bedre når det vi skal lese begynner og når det slutter. Vi føler altså mer omkring det vi skal lese.
ER IKKE DETTE INTERESSANT?! =)

VÆR OPPMERKSOM – Dette er faktisk vanskelig dersom man ikke er til stede. De fleste av oss har ikke lenger dager hvor vi ikke er ”til stede” flere steder på en gang. (Ungdom trolig i en helt annen dimensjon enn oss voksne). Kanskje tilhører det fortiden, eller kanskje kan vi i blant droppe noe av påkoblingen og rett og slett koble mer av.

GI – en undervurdert, viktig vei til glede.
Det viser seg at våre følelser rundt det å glede andre, det å gi av oss selv, gir den samme nytelsen som sjokolade eller sex. Så dersom du vil unngå å spise mye sjokolade, og/eller har begrenset med sex for tiden – FORTSETT Å GI av din tid, evner, penger eller ting – til andre!

Hvordan vi bruker vår tid, hva vi prioriterer har stor betydning for hvordan vi har det.
Dette handler ikke om å ”tenke positivt” eller ”se lyst på livet”, da slike oppfordringer stort sett bare funker for dem som allerede tenker positivt og ser lyst på livet.

Hverdagslykke handler om å oppleve glede og mening, bruke styrker og kjenne på engasjement, nysgjerrighet og undring.

Forskningen viser at positive følelser styrker både psykiske, sosiale og fysiske ressurser, samt visker ut negative følelser som tristhet, uro og bekymring. – Og det siste trenger ungdom å få mindre av.

(I kveld ble det sjokolade her…)

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.